25.08.2019, Svētdiena
lv
Aktualitātes Pārgaujas novadā
  • Pašvaldībai piederoša nekustamā īpašuma "Rozulas skola" izsole
    Pārgaujas novada pašvaldības īpašumu komisija rīko atklātu atkārtotu (otro) mutisku izsoli ar augšupejošu soli nekustamā īpašuma „Rozulas skola”, Stalbes pagastā, Pārgaujas novadā.....
  • Lauksaimnieciskai izmantošanai nomājamās zemes Pārgaujas novadā
    Aicinām pieteikties uz zemes vienībām vai tās daļas nomas tiesībām lauksaimnieciskai izmantošanai ...
  • Uzņēmējiem pieejama preču zīme – “Radīts Pārgaujas novadā”
    Jau 2017. gada nogalē tika izstrādāts dizains preču zīmei “Radīts Pārgaujas novadā”, kura nu tiek piedāvāta Pārgaujas novada uzņēmējiem ...
Pārgaujas novada karte
Apmeklējumi šodien:
1630, pašlaik vēro: 37.

Vai esat apmierināts/-a ar šīs vasaras laikapstākļiem?
» Sākumlapa



“Iespējamā misijā” Stalbes vidusskolā

    Iespējamās misijas (IM) skolotāji – par viņiem sabiedrībā var dzirdēt ļoti atšķirīgus viedokļus: gan ļoti labas atsauksmes par jauno skolotāju izraisītajām pozitīvajām pārmaiņām skolā un skolēnos, gan lielu skepsi par skolotājiem bez pedagoģiskās izglītības, kas tikai “samaitā” skolēnus un pēc tam paši no skolas aiziet.


    Kā ir patiesībā? Par to mums būs iespēja pārliecināties, jo Stalbes vidusskolā vismaz divus mācību gadus strādās vēstures, kulturoloģijas un sociālo zinību skolotāja Evija Pumpuriņa.

Ar visiem šī gada programmas “Iespējamā misija” dalībniekiem iespējams iepazīties: www.iespejamamisija.lv/lv/dalibnieki2/dalibnieki-15/


    Savulaik Evijai par šīm tēmām, kā vēsture un kulturoloģija, intereses dzirksti aizšķīlušas Erasmus programmas apmaiņas studijas Vācijā, filozofijas jomā, kur Evija sastapusi daudzpusīgus un interesantus pasniedzējus. Jau tad sapratusi, ka līdzīgā virzienā jāskatās arī Latvijā atgriežoties.


   Studijas ārzemēs pamudinājušas iet arī maģistrantūrā. Evija veiksmīgi pabeigusi Latvijas universitātes maģistrantūras studijas filozofijā, paralēli spēdama tās apvienot arī ar brīvprātīgā darbu Polijā. 9 mēnešus mazā Polijas miestiņā, kuram tuvākā pazīstamā pilsēta ir Belostoka, kuras vārds latviešiem varētu šķist dzirdēts 90-to gadu vēstures kontekstā, Evija brīvprātīgi darbojās bēgļu centrā, mācījās vietējo kultūru un aptvēra vēsturisko notikumu lomu kā Polijas, tā Latvijas attīstībā. “Mēs bijām vesela grupa tur. Sanāca daudz ceļot, būt pastāvīgi gatavai pārmaiņām, jo nācās pārvietoties no viena vietas uz otru, strādājot šādu darbu.” Evija nekad nav nožēlojusi laiku, kas pavadīts ārzemēs un ar iedvesmu stāsta, kā ikvienam jaunietim iesaka izmantot starptautiskās mobilitātes programmas.

   
Skolas administrācijai jau bija iespēja noticēt Iespējamās misijas skolotāju varēšanai, kad 15.jūnijā noklausījāmies 15 iedvesmas stāstus, ar kuriem jaunos dalībniekus un viesus iepazīstināja tie IM skolotāji, kas skolā jau nostrādājuši 2 gadus.

    Ir kas tāds, kas apvieno visus IM skolotājus un kas pavisam noteikti piemīt arī Evijai Pumpuriņai – tas ir milzīgs entuziasms, kas balstās mērķtiecībā. Evija atklāj, ka citādi nemaz nevar būt. “Atvērtība”, “mērķtiecība”, “izcilība”, “atbildība” ir “Iespējamās misijas” programmas vērtības jeb pamata statūti, kuriem personīgi jārezonē ar visiem un ikkatru IM skolotāju. Programma Latvijā pēdējos gados ir augusi un paplašinājusies, arī krietni reklamēta. Tomēr iekļūt programmā nav ne viegls, ne īss process. Pretendenti ir desmitu desmiti motivētākie jaunieši visā valstī, turklāt nav tik daudz nozīmes, kāda izglītība ir jaunietim (augstākā), bet cik lielu atraktivitāti un mērķtiecību pretendents demonstrē.

    “Iespējamā misija ir brīnišķīga iespēja, ko es noteikti vēlos iedrošināt izmantot arī tagad saviem skolēniem Stalbes vidusskolā, kuri arī izvēlēsies augstākās izglītības ceļu. Tā ir tāda pavisam cita telpa. Te ir iespējams satikt, sastrādāties ar daudziem jauniem pasniedzējiem dažnedažādās jomās, kas arī  ir ļoti atzīti pētnieki tajā, ko viņi dara,” uzsver Evija.

    Pirmajos divos mēnešos skolotāja Evija vēl iepazina gan skolu, gan skolēnus, taču jau ir pierādījusi, ka zināšanas un prasmes, kuras Iespējamās misijas skolotāji apgūst paralēli darbam skolā, nekavējoties prot likt lietā. Jaunajai skolotājai pašai ļoti patīk pasniedzamie priekšmeti: “Man par to, ko daru, ir ļoti liels prieks. Īpaši par iespēju mācīt vēsturi, par dažādiem vēstures, jo īpaši Latvijas vēstures jautājumiem, ar kuriem es vēlos ieinteresēt bērnus šeit.” Evija pauž nostāju, ka vēsture ir ļoti lieliska zinātne, kurā bērns var iegūt dažnedažādākās prasmes, kuras viņam noderēs, neatkarīgi no tā, kādu izglītības ceļu viņš izvēlēsies. “Šeit mēs runājam gan par kritiskās domāšanas prasmēm, gan par patstāvīga darba prasmēm, gan par mērķtiecīga darba prasmēm, uz ko es ļoti ceru strādāt arī vēstures stundās šeit ar bērniem – tas, ka viņi paši atrod, kāpēc vēsture būs svarīga viņiem.”

    Šādā veidā, Evija ir pārliecināta, iespējams bērniem sniegt motivāciju vēsturi apgūt un to darīt jau citā kvalitātē: “Tādā, ka tā nebūšu tikai es, kas teiks, ka tas ir vērtīgi un jums to visiem šeit vajag, bet man ir ļoti svarīgi un pie tā es ļoti centīšos strādāt, ka katrs pats sev mēģina atrast to atbildi, kāpēc es mācos vēsturi un ko man tas iedos tālāk.” Lai motivācijas gūšana jebkura priekšmeta apguvē, nešķistu kaut kas abstrakts, Evija min, ka tie var būt arī ļoti konkrēti mērķi, ko vēstures priekšmetā ir iespējams trenēt, piemēram “es šajā gadā iemācīšos debatēt, es iemācīšos ātri veidot argumentus, es vēlos spēt ātri atbildēt uz man uzdotiem jautājumiem un sniegt pretargumentus” un tamlīdzīgi.

    Viņas darbošanās patiešām atspoguļo Iespējamās misijas pamatprincipus. Evija ir atvērta un gatava sadarboties, prot izvirzīt savus mērķus (un mērķi nav pieticīgi) un mudina arī skolēnus nesamierināties ar viduvējiem rezultātiem, bet apzināties, ka augsti sasniegumi ir atkarīgi no ieguldītā darba.

    Skolēniem, protams, arī jebkurš jauns skolotājs ir jāiepazīst, un tam ir vajadzīgs laiks.  Daļa skolēnu, kas prot uzņemties atbildību par saviem mācību sasniegumiem, jau ir novērtējuši piedāvātās iespējas un ar interesi darbojas, gūstot arī labus rezultātus, kāds vēl ir apjucis pārmaiņās, cits mēģina, kā ierasts, iet vieglāko ceļu un īpaši nepiepūlēties. Evija neatlaidīgi meklē risinājumus katrai problēmsituācijai un jau ir pārliecinājusies, ka katra klase ir unikāla – kas vienā “darbojas”, otrā neder.

     Un šajā meklējumu procesā palīdz tas, ka, balstoties daudzu gadu pieredzē, IM skolotājiem zināšanas pedagoģijā tiek sniegtas pakāpeniski un tieši tad, kad tās ir vajadzīgas, un viņiem ir tā lieliskā iespēja gūtās zināšanas pielietot un pārbaudīt tūlīt, kā arī dalīties savā pieredzē ar citiem IM skolotājiem, kas tikko uzsākuši darbu skolā un sastopas ar līdzīgām situācijām.

Atliek novēlēt skolotājai daudz spēka un enerģijas, lai viss plānotais tiktu piepildīts!


Informāciju sagatavoja:
Inese Lunte,
Stalbes vidusskolas direktora vietniece mācību darbā;
Stefānija Jančevska,
sabiedrisko attiecību un jaunatnes lietu speciāliste


© 2013 Pārgaujas novada pašvaldība.
Izstrādāts: 101.lv